Gumowanie bębnów przenośnikowych

Gumowanie bębnów w przenośnikach taśmowych to kluczowy proces w utrzymaniu efektywności i trwałości systemów transportowych. Stosowanie odpowiednich metod i materiałów poprawia przyczepność między bębnem a taśmą, zapobiega poślizgom oraz chroni bębny przed uszkodzeniami mechanicznymi i chemicznymi. Poniżej opisano rodzaje i dostępne systemy gumowania bębnów, wraz z wyszczególnieniem wszystkich popularnych metod.

bęben ceramika

bęben segmenty

Dostępne systemy gumowania bębnów

Gumowanie na zimno

  • Metoda polegająca na zastosowaniu chemoutwardzalnych klejów, które wiążą gumę z powierzchnią bębna. 
  • Zalety: 
    ◦ Prostota i szybkość montażu.
    ◦ Możliwość wykonania w terenie bez konieczności demontażu bębna.
    ◦ Możliwość zastosowania okładziny z ceramiką lub gumą.

Gumowanie na gorąco

Gumowanie przy użyciu autoklawy, wysoka temperatura oraz ciśnienie pozwala na trwałe połączenie gumy z powierzchnią bębna.

  • Zalety: 
    ◦ Największa trwałość i odporność na ekstremalne warunki pracy.
    ◦ Dłuższa żywotność niż w metodzie na zimno.
    ◦ Możliwość zastosowania okładziny z ceramiką lub gumą.
    ◦ Możliwość zastosowania dowolnej grubości okładziny.

Gumowanie segmentowe

Zastosowanie gotowych segmentów gumowych, które są montowane na powierzchni bębna         za pomocą śrub przykręcanych do płaszcza bębna lub spawanych elementów z gumą lub ceramiką.

  • Zalety: 
    ◦ Szybka instalacja.
    ◦ Możliwość łatwej wymiany zużytych segmentów.
    ◦ Łatwy nawet samodzielny montaż 
    ◦ Krótki czas instalacji pozwala skrócić do minimum czas postoju

 

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego systemu gumowania bębna zależy od warunków pracy przenośnika, rodzaju transportowanego materiału oraz budżetu. Metody na zimno są idealne do szybkiej instalacji i prostszych aplikacji, podczas gdy gumowanie na gorąco zapewnia maksymalną żywotność. Ostateczny wybór powinien uwzględniać zarówno warunki eksploatacji, jak i oczekiwany czas użytkowania.